9 Şubat 2024 Cuma

AMOS ve SmartPLS programları arasındaki temel farklar nelerdir?


AMOS ve SmartPLS, yapısal eşitlik modellemesi (SEM) için kullanılan iki popüler yazılım aracıdır. Her ikisi de araştırmacıların karmaşık ilişkileri modellemesine ve veri analizi yapmasına olanak tanır, ancak farklı özelliklere ve kullanım senaryolarına sahiptirler.

İşte bu iki yazılım arasındaki temel farklar:

1.Yapısal Eşitlik Modellemesi (SEM) Uygulamaları:

AMOS: AMOS, geleneksel yapısal eşitlik modellemesi için kullanılır. Bu, genellikle gözlemlenen değişkenler arasındaki korelasyon ve nedensel ilişkileri test etmek için kullanılır. AMOS, bir modelin uyumunu ölçmek için çeşitli uyum indekslerini sağlar ve model parametrelerini tahmin etmek için maksimum olabilirlik veya en küçük kareler yöntemlerini kullanabilir.

SmartPLS: SmartPLS ise bir kısmi en küçük kareler (PLS) tabanlı yapısal eşitlik modelleme yaklaşımı sunar. PLS, özellikle göreli olarak küçük örneklem büyüklükleri veya tahmin edici gücün yüksek olması gereken durumlar gibi durumlarda kullanışlıdır. SmartPLS, kapsayıcı olmayan ve göreceli olarak daha basit modellerle çalışmayı destekler.

2.Ölçek Tipleri:

AMOS: AMOS, genellikle interval veya oran ölçekli değişkenlerle çalışır.

SmartPLS: SmartPLS, nominal, ordinal, interval ve oran ölçekli değişkenlerle çalışabilir. Bu, SmartPLS'in daha geniş bir veri yelpazesini desteklediği anlamına gelir.

3.Örneklem Büyüklüğü ve Güç Analizi:

AMOS: AMOS, genellikle büyük örneklem boyutları için daha uygundur ve klasik istatistiksel testler kullanır.

SmartPLS: SmartPLS, görece küçük örneklem boyutları için daha uygundur ve örneklem büyüklüğü ve güç analizi yapma yeteneğine sahiptir.

4.Kullanıcı Dostu Arayüz:

AMOS: AMOS, biraz daha karmaşık bir arayüze sahiptir ve genellikle kullanımı daha fazla zaman ve deneyim gerektirir.

SmartPLS: SmartPLS, genellikle daha kullanıcı dostu bir arayüze sahiptir ve kullanımı daha kolaydır, bu nedenle özellikle yeni başlayanlar için tercih edilebilir.

5.Hesaplama Yöntemleri:

AMOS: AMOS, yapısal eşitlik modelleme için geleneksel maksimum olabilirlik tahmin yöntemlerini kullanır.

SmartPLS: SmartPLS, kısmi en küçük kareler (PLS) yöntemini kullanır.


***Bu farklılıklar, araştırmacıların ihtiyaçlarına ve analiz gereksinimlerine bağlı olarak hangi yazılımın tercih edileceğine karar vermelerine yardımcı olabilir. Örneğin, büyük örneklem boyutları ve karmaşık yapısal ilişkilerle uğraşıyorsanız, AMOS gibi geleneksel bir SEM aracı daha uygun olabilir. Ancak, görece küçük örneklem büyüklükleri veya karmaşık olmayan yapılar için, SmartPLS gibi bir PLS tabanlı araç daha uygun olabilir.

Analiz ve raporlama desteği için neoistatistik.com sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

19 Nisan 2023 Çarşamba

Analitik Düşünme Becerisini Geliştirmek İçin Sınıf İçinde Yapılabilecek Uygulamalar

Öğrencilerin analitik düşünme becerilerini geliştirmek için sınıf içinde birçok uygulama yapılabilir. İşte bazı örnekler:

Problemlerle uğraşmak: Öğrencilere farklı problemler sunmak, onları analiz etmelerini ve çözüm yollarını bulmalarını istemek, analitik düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabilir.

Tartışmalar yapmak: Sınıf içinde tartışmalar yapmak, öğrencilerin farklı perspektifleri görmelerine, argümanları analiz etmelerine ve mantıklı sonuçlara ulaşmalarına yardımcı olabilir.

Veri analizi: Öğrencilere veri toplama, analiz etme ve yorumlama becerilerini öğretmek, analitik düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabilir. Örneğin, öğrencilere bir ankete katılmalarını ve verileri analiz etmelerini isteyebilirsiniz.

Problem çözme stratejileri öğretmek: Öğrencilere problem çözme stratejileri öğretmek, analitik düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabilir. Örneğin, problemi tanımlamak, veri toplamak, hipotezler oluşturmak ve test etmek gibi stratejiler öğretilebilir.

Analitik düşünme becerilerini teşvik eden oyunlar oynamak: Öğrencilerin analitik düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olan oyunlar oynamak, öğrenmeyi daha eğlenceli hale getirebilir. Örneğin, kelime oyunları, matematik oyunları ve bulmacalar oynayabilirsiniz.



Soru sorma: Öğrencilere soru sorma alışkanlığı kazandırmak, analitik düşünme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabilir. Öğrencilerin sınıf içinde veya ödevlerinde soru sormalarını teşvik edebilirsiniz. Bu, öğrencilerin derinlemesine düşünmelerine, bağlantılar kurmalarına ve sonuçlara ulaşmalarına yardımcı olabilir.

Bu uygulamaların yanı sıra öğretmenler, öğrencilerin analitik düşünme becerilerini geliştirmek için kendi yaratıcı yöntemlerini de kullanabilirler. Önemli olan, öğrencilerin analitik düşünme becerilerini sürekli olarak teşvik etmek ve geliştirmek için farklı yollar denemektir.



19 Temmuz 2021 Pazartesi

Narsistik Kişilik Ölçeği (NKÖ-16), Boyutları ve Madde Numaraları

 

Narsistik Kişilik Ölçeği (NKÖ-16)

Ölçekte yer alan her bir soru için 2 önerme sunulmuş ve katılımcılardan, kendilerine uyan önermeyi işaretlemeleri istenmiştir. Narsistik ifade eden maddelere 1 puan verilmektedir, Ölçekten toplam puan alınabilmektedir, 

Narsistik Kişilik Ölçeğinde; 

 Otorite alt boyutu; 4 ve 12‟nci sorularla, 

 Kendine Yeterlik alt boyutu; 8, 13 ve 15‟nci sorularla, 

 Üstünlük alt boyutu; 1, 3 ve 16‟ncı sorularla, 

 Teşhircilik alt boyutu; 2, 7 ve 11‟nci sorularla, 

 Sömürücülük alt boyutu; 5, 9 ve 14‟ncü sorularla, 

 Hak İddia Etme alt boyutu ise; 6 ve 10‟ncu sorularla ölçülmüştür.



Kaynaklar 

Salim, A. T. A. Y. (2009). Narsistik kişilik envanteri’nin Türkçe’ye standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi11(1), 181-196.

GÜRKAN, A., YILDIZ, M., ÇALIŞKAN, G., & DİNÇ, A. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Spor Yapma Alışkanlıkları ile Narsistik Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi.